
Владата на Црна Гора „ќе го маркира“ горивото, а за тоа ќе плаќаат возачите
За три до четири месеци на малопродажната цена на горивото во Црна Гора ќе се додаде нов надоместок од еден или два центи за таканаречено означување на горивото, откако пред еден месец веќе беше вклучен надоместок од три центи по литар за создавање резерви на нафта.
Ова произлегува од измените на Законот за енергетика, кои вчера ги усвои Владата, со кои без јавна расправа се додаде цело поглавје од 14 членови. Во измените се наведува дека трошокот за означување на горивото го плаќаат увозниците, но дека тоа претставува оправдан трошок кои подоцна се надоместуваат преку малопродажната цена на горивото.
Доколку Собранието ги усвои предлог-законот и овие измени, Владата треба да избере лабораторија која би го извршила обележувањето и би ги наплатила трошоците од увозниците. Самото обележување би започнало во рок од 90 дена од потпишувањето на договорот со лабораторијата, откако ќе се исполнат техничките услови. Трошоците за обележување, како што е наведено во измените, ќе ги определи Владата со своја одлука по литар и ќе ги платат однапред увозниците кога ќе го објават увозот на таа количина гориво.
Самата ознака вклучува вметнување нано честички (многу фин прав) во резервоари за гориво или цистерни за време на увозот на гориво, така што бензинските пумпи подоцна можат да следат дали се продава легално увезено гориво за кое се платени акцизи и ДДВ.
Обележувањето на горивото се најавува веќе четири години, со образложение дека ќе се спречи шверц на гориво, иако не е утврдено дали го има и колку е. Оваа намера беше напуштена во 2022 година, за од јули минатата година повторно да биде објавена во фискалната стратегија. Исто така, не се спомнуваат истражувања за степенот на шверц на гориво, но се наведува дека оваа мерка ќе генерира приходи од пет милиони годишно за буџетот поради сузбивањето на нелегалниот пазар.
Според енергетскиот биланс, Црна Гора годишно увезува 420 милиони литри нафтени деривати. Ако трошокот за обележување беше еден цент, ќе изнесуваше 4,2 милиони евра или речиси еднакво на приходите што државата ги очекува од сузбивањето на наводниот сив пазар на нафтени деривати.
На претходните дискусии за означување на горивата, домашните трговци со нафтени деривати истакнаа дека целата постапка е беспредметна бидејќи легално увезеното гориво се означува откако на него се плаќа акциза и ДДВ и дека нелегалниот увоз на горива сега е практично невозможен.

