
Непалците возат автобуси, Турците градат згради, а Русите поправаат автомобили – каде исчезна локалната работна сила
Занаетчиството отсекогаш вредело злато и се чини дека станува се повредно. Хроничниот недостиг на возачи, градежници и медицински персонал го решаваат различни земји на различни начини. Грција годинава ќе почне да носи работници од Египет за сезонски работни места, а возачи од Шри Ланка и Индија веќе подолго време доаѓаат во Србија. Ако имате автомобил, не боли да знаете неколку зборови руски – пристигнаа нови мајстори.
Се чини дека нашите автомобили наскоро ќе ги поправаат странци. Некаде веќе го прават тоа. Затоа, немојте да се чудите ако во автосервисот слушнете „здраво“, „харашо“ или „спасиба“. Дури 3.000 километри од дома, Тенгиз Шарифов работи во Мириево.
„Дојдов од Русија, извинете што не зборувам добро српски. Еден месец сум овде, луѓето се добри, особено во автосервисот каде што работам, добро ме прифатија. Ние сме братска нација, а Србите се гостопримливи. Би останал овде да живеам засекогаш“, изјави Тенгиз Шарифов за РТС.
Кога сопственикот на автосервис отворил работилница пред неколку децении, не ни помислувал дека ќе бара работници меѓу странците.
„Едноставно, бев во ситуација да ја затворам продавницата бидејќи веќе немам со кого да работам. Преку пријател, бидејќи доаѓаат многу Руси, пробав да најдам двајца работници, пристигнаа пред еден месец, имаа период на адаптација и навистина сум задоволен. Голема е неизвесноста кога ќе ангажирате странец за толку одговорна работа. Им обезбедив стан, имаат добри услови, сега ги средуваме хартиите“, вели сопственикот на автосервисот Вид Ниниќ.
Минатата година во Србија биле издадени 50.000 работни дозволи на странци
Според Министерството за труд, во Србија во 2023 година биле издадени повеќе од 50.000 работни дозволи на странци. Тоа е за 70 отсто повеќе отколку во 2022 година.
Само во Белград има 30.000 странски работници повеќе отколку пред неколку години. Причините за тоа треба да се бараат и во тоа што се помалку деца се запишуваат на стручни курсеви во училиштата.
„Воопшто не ни доаѓаат деца на служба, немаме кадар, нема кој да ги продолжи овие занаети. Исто така, најголемиот број работници кога се обучуваат заминуваат во странство или почнуваат да работат на црно“, посочува Вид Ниниќ.
Возачите од Шри Ланка, Бангладеш и Непал речиси почнаа да работат во јавниот превоз, а се проценува дека во Србија се уште има недостиг од околу 20.000 професионални возачи.
„Линијата е добра, генерално сум задоволен од луѓето. Во светот каде што работевме има добри и лоши луѓе, овде не наидовме на лоши коментари, дури и возачи кога ќе не видат на раскрсница и кога ќе свртиме, застануваат и велат поминуваш сега. Се е супер“, изјави за РТС еден од странските возачи.
Повеќето од нив работеле во Авганистан, Дубаи, Јапонија. Тие се задоволни од условите и сакаат да останат во Србија.
Странците се помалку платени од локалните работници на градилиштето
Во Белград има се повеќе градилишта, а домашна работна сила се помалку, иако се подобро платени од странците, велат работодавците. Дневницата им е од 60 до 80 евра, а за странците околу 50. Повеќето од нив се Турци, Индијци и Пакистанци.
„Работат 25 дена, во недела одмораат. Ако дневницата им е 50 евра, тоа е околу 1.200, 1.300 евра месечно. Плус трошоци за храна и сместување. Со себе носат видео снимки на кои се гледа што и како работеле таму, од каде доаѓаат, какви занаетчии се“, вели Веско Ражнатовиќ од градежната компанија.
Ниту состојбата во угостителството не е подобра. Меѓу најдефицитарните занимања се месарите, водоводџиите, металопреработувачите, керамичарите.
Недостигаат и програмери, доктори, инженери, научници, а се чини дека оваа листа секоја година е се подолга.