НА СВЕТОТ МУ СЕ ЗАКАНУВА НОВА КАТАСТРОФА: Се очекува недостиг од овие три намирници
Ако работниците во пристаништата на источниот и заливскиот брег штрајкуваат во вторник, како што сега изгледа веројатно, тоа би можело да ги задуши залихите на многу популарни производи што се испорачуваат преку тие пристаништа.
Бизнисмените нервозно гледаа како се приближува крајниот рок за штрајк со мали знаци за напредок кон договор за избегнување штрајк на десетици илјади работници. Многумина направија сè што можат за да се подготват за исклучување – но има ограничувања.
Не е економско-или логистички-смислено да се испраќаат многу стоки кои пристигнуваат во пристаништата на источниот брег преку алтернативни влезни пристаништа – или по воздушен пат.
Ова значи дека Америка (а потоа и остатокот од светот) може да забележи недостиг од чоколадо, алкохол, популарни овошја, вклучувајќи банани и цреши, па дури и одредени автомобили, доколку штрајкот трае доволно долго. Ова може да значи повисоки цени за стоките што се достапни.
Добрата вест за ова е што празничната роба веќе пристигна. Вообичаено, 70% од стоката што трговците ја складираат за празниците веќе се испорачуваат преку пристаништата во овој период од годината. А поради заканата од штрајк тој процент овојпат е многу поголем.
Сепак, CNBC потсетува дека последниот штрак во пристаништето, во 2002 година, заробил стока шест месеци.
Повеќето стоки за одмор може да седат во магацини, па дури и во контејнери за испорака, со месеци. Сепак, тоа не е случај со лесно расиплива стока што тече низ пристаништата, како што се овошјето и зеленчукот. А можеби најдобар пример за тоа е најпопуларното американско овошје, бананата.
Практично сите банани што се јадат во Соединетите Држави се увезени, со 1,2 милиони метрички тони банани кои течат низ пристаништата претставени од ILA, а пристаништето Вилмингтон, Делавер, тврди дека е најголемото пристаниште за банани во Америка. Увозот на банани преку тие пристаништа сочинува 25% од потрошувачката на банани во САД, според американското биро за фарми.
Но, има и многу други увози, вклучително и 90% од увезените цреши, кои се движат низ тие пристаништа, како и значителен дел од бобинки и друго овошје. Иако постојат домашни извори на производот, како што се цреши од државите Мичиген и западниот брег, има поголема побарувачка за производот отколку што можат да понудат американските одгледувачи.
И специјалните прехранбени производи, како што се увезената чоколада и месо од Европа, исто така се изложени на ризик од брз недостиг, рече Дани Мунк, економист во Американското биро за фарми.
Потрошувачите кои сакаат „работи од странски извори ќе бидат погодени“, рече тој: „Ќе биде поскапо да се купат тие предмети.
Состојките за чоколадото за Ноќта на вештерките веќе пристигнаа, рече Манк, и можеби нема да влијаат на божиќното производство. Но, производството за почетокот на следната година би можело да биде засегнато, во зависност од должината на штрајкот, па бонбоните за Денот на вљубените би можеле да бидат потешко да се добијат.
Пијте – додека можете
Американците имаат многу домашни извори ако сакаат пијалок. Но, многумина претпочитаат увоз од Европа, Јужна Америка или Карибите, производи како германско пиво, француско вино, шкотско и ирско виски или рум и текила.
Има голема побарувачка, а пијалоците се меѓу главните производи со кои се ракува во пристаништето во Њујорк и Њу Џерси, најголемото пристаниште што може да биде затворено поради штрајкот.
„Овој потенцијален удар доаѓа во најлош можен момент“, изјави за Си-Ен-Ен Крис Свангер, извршен директор на Советот за дестилирани алкохолни пијалоци. „Се упатуваме кон голем продажен период од годината за духови, што води до празниците. Дури и еднодневен штрајк може да има значителни последици.
„Можете да видите влијание во продавница за алкохол во рок од еден месец, во зависност од инвентарот“, рече тој.
Дополнително, 18% од пивото што се консумира во Соединетите држави се увезува, како што е 25% до 33% од виното и 90% од рум. И многу од тие увози доаѓаат преку пристаништата на истокот и брегот на Персискиот залив.
Продолжениот штрајк може да влијае и на купувањето автомобили.
Европските производители на автомобили рекоа дека во овој момент не можат да кажат колку ќе бидат засегнати.
„За нас е многу тешко да го предвидиме ударот“, изјави портпаролот на Фолксваген, Марк Гилис, за Си-Ен-Ен.
Нискиот залихи на нови автомобили пред неколку години и рекордното зголемување на цените што ја придружуваше таа оскудна понуда, беа предизвикани од недостигот на делови потребни за нивно производство. Лошата вест е дека штрајкот може да врати некои од тие производствени проблеми, бидејќи автоделовите што доаѓаат од Европа, па дури и од Азија може да бидат стопирани. Дури и ако производителот на автомобили добие релативно малку делови што му се потребни преку овие пристаништа, тој не може да го комплетира автомобилот со само 99% од неговите делови.