
„БАШ НИ Е ГАЈЛЕ, БОГАТИ СМЕ“ – Пркосните Кинези сѐ помалку се интересираат за Америка на Трамп
„Не ни е грижа да им продаваме на Соединетите Држави“, вели Ху Тјанчијанг додека еден од неговите борбени авиони на далечинско управување лета над главите на новинарите на Би-Би-Си. Во позадина, можете да го чуете зуењето на играчки и дронови, речиси ритмички звук во хаосот од шарени производи, од плишани играчки и кукли до роботи и авиони, кои се натпреваруваат за вниманието на клиентите.
Штандот на Ху, „Zhongxiang Toys“, се наоѓа во најголемиот пазар на големо во светот, во кинескиот град Јиву. Повеќе од 75.000 продавници нудат сè, од ламби и кујнски прибор до столчиња за масажа. Само обиколката на еден оддел може да трае цел ден.
Јиву, во источната кинеска покраина Џеџијанг, е клучна извозна точка и дом на повеќе од 30 пристаништа. Минатата година, регионот учествуваше со 17 отсто во вкупниот кинески извоз во САД.
Наместо кон САД, тие се свртуваат кон нови пазари
Ху, опкружен со светлечки авиони и плишани играчки, претставува само дел од извозот на играчки на Кина во вредност од 34 милијарди долари во 2024 година. Околу 10 милијарди долари отидоа на американскиот пазар, кој сега се соочува со царини до 245 отсто.
Трамп ја обвинува Кина дека премногу доминира на глобалниот пазар, но Јиву научи лекција од претходната трговска криза: „И другите земји имаат пари“, вели Ху.
„Не ни недостасуваат пари, ние сме богати“
Сега, вели тој, 70-80 отсто од продажбата оди во Јужна Америка и Блискиот Исток. „Не ни недостасуваат пари, ние сме богати“, тврди тој. Кога го прашале за Трамп, неговиот колега Чен Ланг се шегува: „Тој раскажува вицови. По еден секој ден. Воведувањето царини е како виц за него.“
Недалеку од нив, купувач од Дубаи преговара за цена за повеќе од 100 роботи што се претвораат во автомобили. Конечната цена е напишана со креда на подот.
Лин Сјупенг, трговец со десетгодишно искуство, тврди дека американските купувачи повеќе не се доминантни: „Соседска продавница неодамна откажа нарачка од милион јуани поради царини. Сè уште им е потребна Кина“.
Тешко е да се заменат кинеските добавувачи
Американските трговци го потврдуваат ова. Џонатан Кети, сопственик на „Лојал Субјектис“ во Лос Анџелес, предупредува дека царините би можеле да уништат цела индустрија: „Заменувањето на кинеските добавувачи бара огромен напор. Ова се занаети кои се развивале со децении.“
Администрацијата на Трамп води директна битка против Кина. Поранешниот полковник на кинеската армија, Џоу Бо, вели: „Трамп води крстоносна војна против светот, но најтешко ја погодува Кина“.
Трамп ја обвини Кина дека управува со Панамскиот канал и изрази желба да го „врати“. Тој, исто така, се обидува да ја преземе контролата врз ретките минерали, што вклучува договори со Украина. Неговите изјави за Гренланд се толкуваат како обид да се ограничат амбициите на Кина на Арктикот.
Минатата недела тој предложи можност за преполовување на царините и постигнување „фер договор со Кина“. Кинеското Министерство за трговија го отфрли ова како „неосновано“. Државната телевизија објави наслов: „Трамп е веројатно најлошиот претседател во историјата на САД“.
Економските последици од трговската војна
Трамп тврди дека кинескиот претседател Си Џинпинг веќе го повикал, Кина го негира тоа. „Велиме: оставете го куршумот малку да лета“, изјави Џоу. „Во маглата на војната, никогаш не се знае што ќе се случи следно. Се надевам дека ова натпреварување нема да трае подолго од три месеци.“
Сепак, Кина веќе е во тешка економска ситуација: ниска потрошувачка, криза со домувањето и пад на довербата. Царинските давачки дополнително ја влошуваат ситуацијата.
Голдман Сакс прогнозира раст на БДП од 4,5% во 2025 година, под целта на Пекинг (5%). Минатиот месец, извозот во САД речиси запре, а стоката се натрупуваше во магацините. Фабричкото производство се забавува, а синџирите на снабдување се нарушени.
Влијанието на царините се чувствува – и во Кина и во САД
Еден извозник вели дека има половина милион парчиња облека подготвени за испорака до Волмарт, но пратките се во застој. Двајца други тврдат дека некои нарачки повторно започнале.
Со оглед на широкиот спектар на производи, од кранови и чадори до електроника, влијанието на царините се чувствува различно во поединечните сектори. Но едно е сигурно: американските потрошувачи ќе го почувствуваат недостигот на кинески производи или зголемувањето на нивните цени.
Можни недостатоци во САД
САД остануваат во голема мера зависни од кинеското производство, од електроника, полупроводници, мебел до играчки. Повеќе од 50% од увозот е електроника и машини. „Волмарт“ и „Таргет“ наводно го предупредиле Трамп дека недостигот и зголемувањето на цените би можеле да се појават веќе следниот месец, а ефектите веројатно ќе се почувствуваат до Божиќ.
Повеќе од 90% од сите божиќни украси во САД доаѓаат од Јиву. Трговците таму велат дека сега се фокусираат на Јужна Америка.
Новата јазична стратегија на кинеските трговци
Наутро, пред да се отвори пазарот, ходниците одекнуваат од часови по арапски и шпански јазик. „Шукран“, вели инструкторот. „Афван“, одекнува назад. Ова се бесплатни курсеви организирани од локалните власти. Повеќето од присутните се жени кои се обидуваат да се истакнат пред клиентите.
„Овие жени се столбот на трговијата во Кина“, вели продавачот роден во Иран, додавајќи: „Тие учат да останат конкурентни“.
Повеќето трговци веќе ги знаат основите на англискиот јазик, но сега сакаат да учат и шпански и арапски, што е јасен знак за промена на насоката во кинеската трговија.
Оскар, трговец од Колумбија, одеше по ходниците со торби полни со плишани играчки. „Трговијата со Кина е клучна“, рече тој, а потоа додаде: „Нешто со Америка, особено во денешно време“.
Индекс.хр