
ЕУ ДОНИРА 600 МИЛИОНИ ЕВРА ЗА РЕКОНСТРУКЦИЈА НА ПРУГАТА БЕЛГРАД – НИШ: договор на крај на февруари
Договорот за реконструкција на пругата Белград-Ниш, кој ќе биде финансиран со донацијата на Европската унија од околу 600 милиони евра, ќе биде потпишан на крајот на февруари, објавуваат српските медиуми.
Донацијата на ЕУ за реконструкција на железницата е најголемиот единствен грант за проекти што Србија ги добила од ЕУ. Договорот за реконструкција на пругата, кој ќе чини вкупно 2,2 милијарди евра, ќе биде потпишан на крајот на февруари, а на настанот ќе присуствуваат и претставници на државниот врв и Оливер Вархеји.
Водечки финансиер на реконструкцијата на пругата Белград-Ниш е Европската инвестициска банка која одобри заем од 1,1 милијарда евра. Европската банка за обнова и развој издвои 550 милиони евра, а дел ќе се финансира од српскиот буџет. Грантот од ЕУ во износ од 600 милиони евра е преку Инвестициската рамка за Западен Балкан.
Реконструкцијата на пругата Белград-Ниш е еден од најважните железнички проекти во Србија. Во рамки на проектот ќе се реконструира и пругата во должина од околу 230 километри. Квалитетот на патничките и товарните услуги ќе биде значително подобрен, бидејќи возовите, кога ќе заврши линијата, ќе се движат со брзина до 200 километри на час.
Делницата треба да биде завршена до 2029 година, така што до крајот на оваа деценија патниците ќе можат да патуваат со брза железница од Ниш до Белград, а потоа до Будимпешта.
Кога се зборува за модернизација на железницата во Србија, најмногу се споменуваат проектите со Кина и Русија, кои се реализираат преку кредитно задолжување од тие две земји. Јавноста не е доволно свесна дека ЕУ е вклучена во бројни проекти за модернизација на железницата, преку грантови или поволни заеми од Европската инвестициска банка и Европската банка за обнова и развој. Во изминатите 15 години, ЕУ беше вклучена во финансирањето на модернизацијата на пет клучни железнички делници во Србија.
Железничката пруга Белград-Ниш е дел од трансевропската транспортна мрежа и затоа е во интерес на Европската унија да ја модернизира. Многу европски коридори минуваат низ Србија, така што некои земји од ЕУ без Србија всушност немаат железничка врска со другите земји-членки. Делницата Белград – Ниш се смета за столб на српската железничка мрежа и клучна рута за поврзување на мрежата на Западна Европа со Западен Балкан и пошироко кон Грција и Турција.
Во интерес на ЕУ е и железничките пруги во Србија да бидат помодерни, бидејќи тоа е најзелениот облик на превоз на стоки и патници.
Модерните железници за економијата на Србија се подеднакво важни како и модерната патна инфраструктура. Подобри патишта значат нови инвестиции, нови работни места, подобар стандард на граѓаните. Со брзите железници, Србија би добила потенцијал да ги зголеми приходите од транзитот и да стане поконкурентна дестинација за инвестиции.