ЕДНА ЕВРОПСКА ЗЕМЈА ВЕЌЕ СЕ ПЛАШИ ОД ПОБЕДАТА НА ТРАМП: голем дел од извозот на ЕУ оди во САД, на повидок нова трговска војна?!
Американскиот претседател Доналд Трамп минатата недела изјави дека Европската унија ќе мора „да плати висока цена“ затоа што не купува доволно американски извозни производи.
Некои европски економисти и банкари предупредуваат дека победата на Доналд Трамп може да предизвика трговска војна која потоа „ќе ја истурка економијата на еврозоната од бавен раст и во целосна рецесија“.
– Тие не ги купуваат нашите автомобили. Тие не ги купуваат нашите земјоделски производи. И продаваат милиони и милиони од нивните автомобили во САД. Не, не, не! Ќе мора да платат голема цена – рече Трамп минатата недела.
Планот на Трамп е да воведе царини од 60 отсто за увоз од Кина и универзални десет отсто за увоз од сите други земји во светот. Кога станува збор за увоз на автомобили од Кина, Трамп најави 100 проценти царини. Во економските кругови се верува дека тоа значително ќе ги зголеми трошоците и со тоа ќе влијае на синџирите на снабдување ширум светот.
– Иако царините можеби нема да влијаат на Европа до крајот на 2025 година, обновената неизвесност и стравувањата од трговска војна би можеле да ја турнат економијата на еврозоната во рецесија на почетокот на годината – рече Џејмс Најтли, економист во британската банка ИНГ.
– Можноста за ескалација на трговска војна меѓу САД и нивните клучни трговски партнери создава несигурност во изгледите за глобалната трговија и производството – рече Калум Пикеринг, економист во британската инвестициска банка Пил Хант.
А Американците би можеле да изгубат до 78 милијарди долари годишна моќ за трошење доколку се спроведат такви тарифи, според студијата на Националната федерација за малопродажба (NRF).
Во студијата се наведува дека предложените тарифи на Трамп ќе влијаат на цената на облеката, играчките, мебелот, апаратите за домаќинство и обувките. Тоа се претежно предмети кои се направени во Кина.
Потрошувачите станаа штедливи во последниве години и се повеќе бараат да ги намалат трошоците со ограничување на непотребното трошење, што веќе ги погоди трговците на мало и таканаречените компании FMCG во САД.
Американските трговци во голема мера се потпираат на увезените производи и производствените компоненти за да им понудат на своите клиенти различни производи по пристапни цени, објасни Џонатан Голд, потпретседател за синџирот на снабдување и царинска политика на NRF. Годинава царините за кинески производи изнесуваат 25 отсто.
Кога станува збор за Европа, ситуацијата е следна: од еврозоната во САД се извезуваат стоки во вредност од околу 460 милијарди евра годишно, што е 16 отсто од вкупниот извоз на ЕУ. Извори од Европската комисија проценуваат дека, според универзалната царина од 10 отсто, извозот во САД би можел да се намали за речиси една третина.
Германија е особено ранлива. Нејзините три најголеми извози во САД – хемикалии, машини и транспорт. Анализата на Германскиот економски институт (IV) проценува дека новата трговска војна може да ја чини Германија 180 милијарди евра во следните четири години од мандатот на Трамп. Тарифите за увоз на германски автомобили сигурно нема да бидат толку високи како за увоз на кинески автомобили (стопроцентната бројка спомната претходно во статијата), но тие може да се зголемат со текот на времето, стравуваат во Германија.
Прогнозата на холандска група економисти вели дека ваквото сценарио веројатно нема да биде доволно за да ја турне еврозоната во рецесија, но енергетската криза би била слична на онаа по руската инвазија на Украина, а економијата на ЕУ ќе влезе во стагнација во 2026 година.
Фото: Принтскрин/Твитер